News and articles relating to the scandal surrounding Washington D.C. lobbyist Jack Abramoff

Wednesday, March 08, 2006

Vanity Fair: Bush Had Ties to Abramoff - Yahoo! News

Convicted lobbyist Jack Abramoff says President Bush knew him well enough to joke with him about weightlifting. "What are you benching, buff guy?" Abramoff said Bush asked him. The president has said he doesn't know Abramoff.

Abramoff said he finds it hard to believe Bush doesn't remember the 10 or so photos he and members of his family had snapped with the president and first lady.

"He (Bush) has one of the best memories of any politician I have ever met," Abramoff wrote in an e-mail, according to Vanity Fair's April issue being released this week. "Perhaps he has forgotten everything. Who knows?"

Abramoff pleaded guilty Jan. 4 to charges that he and a former partner, Adam Kidan, concocted a fake wire transfer to make it appear they were putting a sizable stake of their own money into a multimillion-dollar purchase of SunCruz Casinos gambling fleet in 2000. Abramoff also has pleaded guilty to charges stemming from a probe into his ties with members of Congress and the Bush administration.

"I had my picture taken with him, evidently," Bush said of Abramoff on Jan. 26. "I've had my picture taken with a lot of people."

"I frankly don't even remember having my picture taken with the guy," Bush added. "I don't know him."

A few days later, Abramoff wrote to Washingtonian magazine that he had met briefly with the president nearly a dozen times and that Bush knew him well enough to make joking references to Abramoff's family.

Abramoff told Vanity Fair that he once was invited to Bush's Texas ranch where he would have joined with other big Bush fundraisers. Abramoff, an Orthodox Jew, said he didn't go because the event fell on the Sabbath.

The lobbyist said that when Bush made a speech to fundraisers in 2003, he sat just a few feet from the president. Abramoff, the only lobbyist on the dais, was seated between Republican Sens. George Allen of Virginia and Orrin Hatch of Utah.

Three former associates of Abramoff have told The Associated Press the lobbyist frequently told them he had strong ties to the White House through its deputy chief of staff, Karl Rove.

Asked about the former Abramoff associates' accounts, the White House said Rove and Abramoff were leaders of a young Republicans group decades ago.

"Mr. Rove remembers they had met at a political event in the 1990s," White House spokeswoman Erin Healy has said. "Since then, he would describe him as a casual acquaintance."

According to Vanity Fair, Rove's relationship with Abramoff was deeper.

After Bush took office, Susan Ralston, Abramoff's administration assistant, assumed the same post with Rove at the White House, where Abramoff met with Rove at least once, the magazine said.

Rove dined several times at Abramoff's former restaurant in Washington, Signatures, and was Abramoff's guest in the owner's box of the NCAA basketball playoffs a few years ago, sitting for much of the game at Abramoff's side, Vanity Fair reported.

The White House has not released any photos that Bush took with Abramoff, but acknowledged the authenticity of one that has been made public. In the 2001 photo, Bush is seen shaking hands with the leader of an Indian tribe that was an Abramoff client. The lobbyist is in the background.

Abramoff said he thought about, but decided against, selling his photos with the Bushes for money. Publications were making Abramoff offers that rose to the low seven figures, Vanity Fair reports.

He blames the Bush administration for the media attention.

"My so-called relationship with Bush, Rove and everyone else at the White House has only become important because instead of just releasing details about the very few times I was there, they created a feeding frenzy by their deafening silence," Abramoff told the magazine.

"The Democrats, on the other hand, are going overboard, virtually insisting I was there to plan the invasion of Iraq."

The Raw Story | Washington nonprofit where Abramoff was director wrote articles favoring Abramoff clients

Filed by John Byrne and Ron Brynaert

Norquist, Traditional Values Coalition also lent support to Marianas measures

The Washington nonprofit whose president appeared before a Senate committee as a victim of fallen lobbyist Jack Abramoff’s congressional bribery net wrote repeated articles that aligned with the positions of the lobbyist’s clients, suggesting possible coordination between the lobbyist and the group in violation of federal law.

In a series of editorials between 1999 and 2001, National Center for Public Policy Research president Amy Ridenour went to bat for the Commonwealth of the Marianas Islands, a small U.S. territory in the Pacific. Her releases bemoaned efforts to expand federal immigration laws to the island, defended the islands' meager wages and attacked Clinton Administration attempts to tighten labor laws.

Ridenour also lent her support to the Western Pacific Economic Council, a trade group composed of Marianas garment manufacturers. Her group’s name appeared in a Saipan newspaper backing the Council in 1999.

Both the Marianas and the Economic Council were clients of Jack Abramoff at the time. The Marianas paid Abramoff’s firm Preston Gates $1.9 million in 1999 and 2000 and his second firm, Greenberg Traurig, $1.1 million in 2001. The Western Pacific Economic Council paid Preston Gates $2.3 million in 1999 and 2000.

Ridenour did not return calls and emails asking for comment. Andrew Blum, a spokesman for Abramoff, also declined to comment. Abramoff pled guilty to fraud, tax evasion and conspiracy to bribe public officials in January.

The National Center took to the national stage when it emerged that Abramoff – who was a member of the nonprofit’s board from 1997 to 2004 – had laundered $2.5 million through the group to increase personal holdings and pay for congressional trips. The money underwrote overseas trips taken by House Administration Committee Chairman Robert Ney (R-OH) and former House Majority Leader Tom DeLay (R-TX).

In her testimony before Congress, Ridenour portrayed herself as a victim of Abramoff’s guile. Describing her impression of when she first met the lobbyist, Ridenour said he appeared a “dedicated conservative” whose “managerial skills, it seemed to me at the time, exceeded my own.”

When discussing how the Center had received millions of dollars from Abramoff’s firm and his lobbying clients, she described the lobbyist’s proposals as “quote a new kind of lobbying unquote.”

She did not, however, discuss work she had done that benefited Abramoff’s clients.

While RAW STORY previously revealed that Ridenour had written an article attacking the political rival of another Abramoff client – former Malaysian Prime Minister Mathahir bin Mohamed – her work on issues surrounding the Marianas was far more extensive.

Ridenour’s lobbying on the Marianas began in April 1999, when her group issued a release decrying bipartisan efforts to ban goods manufactured on the islands from carrying the “Made in the USA” label. Legislators proposed the measure after numerous labor complaints were filed against Saipan manufacturers, who were repeatedly accused of flouting labor laws.

“The National Center for Public Policy Research believes that any concerns about employment conditions in the CNMI should be handled as they are on the mainland: by U.S. and local government inspectors who have the authority to enforce government employment regulations,” the group’s release said. “These inspectors are on the job in the CNMI.”

The following day, The Saipan Tribune, the Commonwealth’s leading newspaper, reprinted the release in full.

Three other nonprofits lent name to Marianas effort

Several months later, the National Center’s name appeared in another Saipan Tribune article. This time, Ridenour’s group was supporting a coalition of Marianas garment manufacturers who bemoaned U.S. efforts to impose tighter labor laws.

Ron Sablan, chairman of the Western Pacific Economic Council trade group, lauded Ridenour’s group. RAW STORY has discovered that Sablan also praised three other nonprofits, two of which would later work with Abramoff on Indian gaming issues.

"Fortunately with the help of our public affairs firm others have joined to argue against this intrusion into our economic sustenance. The Americans for Tax Reform, the Council with Citizens Against Government Waste, the Traditional Values Coalition, and the National Center for Public Policy Research supported the WPEC's stance,” Sablan said.

Americans for Tax Reform, led by conservative maven Grover Norquist, is already under scrutiny in the Abramoff scandal, and the new revelation that they abetted a Marianas concern may further raise questions about their relationship with Abramoff. ATR got $25,000 at Abramoff's direction from an Indian tribe to set up a meeting with Bush. The Traditional Values Coalition, meanwhile, was paid $25,000 at Abramoff's instruction to lobby on Indian gaming in 2000.

In August 1999, Ridenour attacked the Clinton Administration’s Interior Department for using federal resources to aid Democratic efforts to impose federal labor standards on the islands. The islands are a haven for sweatshops, as they enjoy the privileges of a U.S. territory but do not have to follow laws enforced on U.S. states.

Ironically, Abramoff would use Bush Administration Interior Department officials just a few years later to thwart measures that would jeopardize the well-being of his Indian tribal clients.

Abramoff took a hiatus from representing the Marianas for much of 2000. RAW STORY can find no articles from the Center on the islands during that time.

The lobbying heavyweight re-signed the Marianas with his new firm, Greenberg Traurig, in March 2001. In April, the center issued a release blasting a bill from a Republican senator which aimed to federalize immigration laws in the islands.

“Legislation providing for a federal takeover of the immigration authority of the Commonwealth of the Northern Marianas Islands (CNMI), a U.S. possession near Guam, is designed to shut down the Islands' garment industry and should be understood as such, says The National Center for Public Policy Research,” the group said in a release.

The release appeared again in the National Center’s newsletter, “The Relief Report.” It was credited to Amy Ridenour.

Group has a history of pay for play allegations

In 2001, Ridenour penned an editorial in the Washington Times which attacked the rival of Abramoff’s then-client, Malaysian Prime Minister Mahathir bin Mohamed. Abramoff was paid $1.2 million to arrange a meeting between the Prime Minister and President Bush.

Her article, titled "The U.S. Must Tread Carefully to Avoid Creating More Fundamentalist Islamic Governments," touted Malaysia as a "prosperous, stable and democratic state" and smeared Mahathir opponent Anwar Ibrahim as an Islamic radical.

Ridenour described Ibrahim as “a former government official with close links to radical Islamic fundamentalist groups has begun an international public relations effort to destabilize the government in Kuala Lumpur.”

Lim Kit Siang, a member of the Malaysian parliament, all but accused Ridenour of being paid to write the article in 2001.

Malaysians, he said, were entitled to know whether Ridenour and NCPPR "have been hired in a campaign to win the hearts of Washington, whether taxpayers' monies are involved in the retention of American lobby groups to provide ‘sweeteners’ to pave the way for a meeting between the Prime Minister and President Bush, and whether the KMM and the militant Islam issues are being used to win the ear of Washington.”

Ridenour denied being paid by the Malaysian government.

NCPPR also came under fire for “Envirotruth,” a website which attacks progressive and environmental groups, including Greenpeace and the Sierra Club. Exxon Mobil ponied up $55,000 to the group that year.

Ridenour was also attacked in 1995 when a memo by Phillip Morris executive Frank Gomez surfaced during national tobacco litigation, in which she offered Gomez "to use any information [he could] provide re [sic] the current anti-tobacco onslaught."


(In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, this material is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. Intoxination has no affiliation whatsoever with the originator of this article nor is Intoxination endorsed or sponsored by the originator.)